talent-india
talent-india
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
Fontos Portlok
 
UTIKNYVEK
 
IRODALOM
 
ZENE
 
RDEKESSGEK
 
MAGYAR INDIA UTAZK
 
POLITIKA
 
Az si India
Az rja bevndorls-elmlet megkrdjelezse

A rgi idk udvari krniksaihoz hasonlan nhny jelenkori trtnettuds szgyentelenl elfogult beszmolkat r az esemnyekrl, s e szerint rendezi jra a mltat.

Az rja bevndorls-elmlet megkrdjelezse s az ind trtnelem fellvizsglata(1)

Klaus Klostermayer a szanszkrit nyelv s az sszehasonlt vallstrtnet, azon bell is a hinduizmus elismert s kivl tudsa. Figyelemremlt terepmunkt vgzett az indiai Vrindvanban, ahol a vaisnavizmust kutatta. Jelenleg a kanadai Manitoba Egyetem cmzetes egyetemi tanra s a vallstrtneti tanszk vezetje. Szmos m, kztk a Hindu and Christian in Vrdavan (Hinduk s keresztnyek Vrndavanban, 1969), A Survey of Hinduism (A hinduizmus ttekintse, 1989), Mythologies and Philosophies of Salvation in the Theistic Traditions of India (dvmitolgik s -filozfik India teista hagyomnyaiban, 1984) Indian Theology and Dialogue (Indiai teolgia s dialgus, 1986) s a Hinduism: A Short History (A hinduizmus rvid trtnete, 2000) cm tanulmnyktetek szerzje.

Tartalom:
* Bevezets
* Az rja bevndorls elmlete s a rgi kronolgia
* Az rja bevndorls-elmlet leleplezse: az j idrend
* j kronolgik
* Rgi kontra j - vagy termszettudsok kontra filolgusok?
* Kd lenne a Rigvda?
* India - a (vilg-) civilizci blcsje?
* A voltakppeni krdsek
* Nhny kvetkeztets
* Zrsz

Bevezets

Tacitus, kori rmai szerz lltsa szerint mveiben mltbli esemnyeket s alakokat jegyzett le sine ira et studio - rosszindulattl s elfogultsgtl mentesen. Ugyanez a mott lebegett a komoly tudsok szeme eltt is vszzadokon keresztl, s vlt az "objektven" tudst trtnetrk legmagasztosabb cljv, akik egyenl tvolsgot igyekeztek tartani az rdekelt felek vlemnytl.

Kztudott azonban, hogy ezt az eszmnyt nem mindig sikerlt megvalstani. Tbb olyan huszadik szzadi pldt ismernk, amikor egyes kormnyok azzal bztak meg trtnszeket, hogy sajt ideolgijuknak megfelelen trjk a trtnelmet. Bizonyos kortrs tuds trtnszek olyan szgyentelen rszrehajlssal rtk meg az esemnyek krnikjt, s rajzoltk t a mltat, mintha csak a rgi idk udvari krniksai lettek volna.

Amikor a msodik vilghbort kveten zsia s Afrika npei elnyertk fggetlensgket, a helyi rtelmisgiek felismertk, hogy hazjuk trtnelmt azoknak a gyarmatost hatalmaknak a megbzottai rtk meg, amelyek ellen harcoltak. Rjttek, hogy az esetek tbbsgben a "hivatsos" trtnszek az sajt nemzeti mltjukat megrkt tradicionlis krnikikat azzal sprik flre, hogy a mtoszok s mesk krbe utaljk ket. Kpzett tuds trtnszek hjn - vagy ami mg rosszabb: gyarmatostik trtnelemszemlletn felntt helyi trtnszekkel - a meglv trtnelemknyvek feletti elgedetlensg gyakran olyan nemzeti alkotsokat szlt, amelyek nem lltk ki a tudomnyos hitelessg prbjt, s gy nem kelthettk fel a szakmai kzvlemny figyelmt.

Ez a helyzet azta lassan vltozik. j nemzeti trtnelemknyvek rdnak a tudsok egy j genercijnak munkja nyomn, akik mr a gyarmatostst kvet idszakban nttek fel, mentesek a rgi eltletektl, s birtokban vannak minden szakmai tudsnak: j ismeri az rintett nyelveknek s orszguk kultrjnak, s tisztelik a helyi tradcikat.

A legmarknsabb plda erre a vltozsra India. India kulturlis s tudomnyos rksge rgebbi is s gazdagabb is azoknl az eurpai orszgoknl, amelyek a 16. szzadtl kezdve politikai uralmuk al vontk az orszgot. Napjaink indiai tudsai ma jrarjk hazjuk trtnelmt.

Az rja bevndorls elmlete s a rgi kronolgia

A revzi egyik f clpontja az gynevezett "rja bevndorls-elmlet", amely el gyakran biggyesztik a "gyarmatost-misszionrius" jelzt, arra utalva, hogy azt a klfldi gyarmatok meghdti talltk ki, akik szerint fejlettebb kultra csak az "elmaradott" Indin kvlrl rkezhet, s akik - ennek szellemben - azt feltteleztk, hogy egy valls csak egy politikailag tmogatott misszi nyomn terjedhet el.

Br a revzinak azt a kemnyebb vltozatt, amely az rja bevndorls-elmlet kitallit rosszindulattal s cinizmussal vdolja, mi elutastjuk, ktsgtelen, hogy az indiaiak indiai jelenltnek megmagyarzsra tett els eurpai ksrletek mgtt vilgosan lthat az a npszer bibliai felttelezs, hogy az emberisg egyetlen emberprtl - nevezetesen dmtl s vtl - ered (akik szletst kb. Kr. e. 4005-ra tettk), s hogy a fld npei No, az znvz (Kr. e. 2500) egyetlen emberi tlljnek gyermekeitl szrmaznak. A krds mr csak az volt, hogyan lehet sszektni a Teremts tizedik fejezetben ("A fld benpestse") nem emltett npeket a bibliai leszrmazsi listkkal.

Az indiaiak indiai jelenltt magyarz keresztny trtnszek egyike a hres Dubois abb (1770-1848), akinek hossz indiai tartzkodsa (1792-1823) lehetv tette, hogy komoly s rdekes anyagot gyjtsn ssze a hinduk szoksairl s tradciirl. Francia nyelven rott kziratt a Brit Kelet-indiai Trsasg vsrolta meg, amely angol fordtsban 1897-ben, Hindu letmd, szoksok s szertartsok (Hindu manners, customs and ceremonies) cmmel jelent meg, a mltsgos F. Max Mller bevezet szavaival.(2) Dubois abb, aki "nem szvesen lltja szembe feltevseit az [indiaiak] kptelen mesivel", kategorikusan kijelenti:

Gyakorlatilag megllaptst nyert, hogy India az egsz vilgot pusztasgg vltoztat znvz utn nagyon hamar lakott vlt. Mivel igen kzel fekdt Siner fldjhez, ahol No leszrmazottai oly sokig tartzkodtak, valamint kellemes ghajlattal s j termfldekkel rendelkezett, a vidk rvidesen benpeslt.

Ms tudsok vlemnyvel szemben, akik az indiaiakat egyiptomi, illetve arab eredetnek tartottk, Dubois abb azzal a feltevssel llt el, hogy az indiaiak "nem Sm leszrmazottai, ahogy azt sokan lltjk, hanem Jfet. Elmletem szerint szak fell rtk el Indit, s seik els lakhelyt a Kaukzus szomszdsgba helyeznm."(3) Az ltala felhozott rvek, melyekkel elmlett kvnja altmasztani, egyltaln nem meggyzek, ez azonban nem akadlyozza meg abban, hogy erre az ingatag alapra ptse fel egsz tovbbi bevndorls-elmlett (ami mg nem "rja" bevndorlsi elmlet).
Max Mller (1823-1903) - aki a leginkbb felels volt "az rja bevndorls-elmletrt" s a "rgi kronolgirt" -, tl kzel llt idben s szellemisgben az effajta gondolkodsmdhoz, s gy szinte fenntartsok nlkl elfogadta azt. Bevezetjben Dubois abb mvt "hitelt rdeml tekintlyknt" dicsri, "amely mindig rtkes forrs marad".

Nem titok, hogy a korai brit indolgusok nagy rszt keresztny hittrti megfontolsok vezreltk. Az Oxfordi Egyetem hres s jelents Boden szanszkrit tanszkt Boden ezredes alaptotta 1811-ben, azzal a nem titkolt szndkkal, hogy "elmozdtsa a Biblia szanszkritra fordtst, annak rdekben, hogy honfitrsai hatkonyabban tudjk a keresztny vallsra trteni India lakit."(4) Max Mller egy 1886-ban kelt levelben a kvetkezket rta felesgnek: "Ha sikerl lefordtanunk a Vdt, az nagyban meghatrozza majd India sorst s lelkek milliinak fejldst ebben az orszgban. Hiszen ebben gykerezik a vallsuk, s biztos vagyok benne, hogy csak gy tudunk gykerestl kiirtani mindent, ami az elmlt hromezer vben ebbl kihajtott, ha megmutatjuk nekik ezt a gykeret."(5)

Amikor az eurpai nyelvek tbbsge s a szanszkrit kztti rokonsg ltalnosan elfogadott nzett vlt, a tudsok szinte magtl rtetdnek vettk, hogy a mai indiaiak szanszkritul beszl seit India s Eurpa nyugati hatra kztt valahol flton - szak-Nmetorszgban, Skandinviban, Dl-Oroszorszgban, a Pamrban - keressk, s felttelezzk, hogy errl a terletrl znlttk el a Pandzsbot. (Azt is rdemes megjegyezni, hogy az els szobatudsok, akik kitlttk ezeket a grandizus bevndorls-elmleteket, voltakppen semmit nem tudtak arrl, milyen vidkeket kellett volna tszelnik ezeknek a felttelezett "rja megszllknak", vagy mely hegyszorosokon kellett volna tkelnik, illetve milyen ghajlati viszonyok kztt lhettek.) Mivel feltteleztk, hogy a vdikus indiaiak flnomd harcosok s marhapsztorok voltak, Mohenjo Daro s Harappa felfedezsekor logikusnak tnt az a felttelezs is, hogy az rja megszllk ezeket a vrosokat romboltak le Indra isten, a "vrospusztt" vezetsvel, a sttbr bennszltt lakossgra pedig rerltettk a vallsukat s kasztrendszerket.
A nyugati tudsok gy dntttek, hogy sajt mdszereiket alkalmazzk, s megbzhat bizonytkok hjn puszta tallgatsokra alapozva hatroztk meg az indiai trtnelem idrendi kerett. Gautama, azaz Buddha letnek hagyomnyos dtumait (Kr. e. 6. szzad) tbb-kevsb helytllnak tekintettk, s ebbl kiindulva lltottk sorrendbe a felttelezseik szerint pre-buddhista indiai forrsokat, gy, ahogy azt filolgiai szempontbl elfogadhatnak tartottk. Max Mller a nyelvszeti bizonytkok alapjn egyrszt elfogadta a tradci azon lltst, mely szerint a Rigvda a legrgebbi indiai irodalmi dokumentum, msrszt felttelezte, hogy a vdikus korszak Buddha idejre rt vget. A vdikus irodalmi mfajok mindegyiknek kialakulsra nknyesen ktszz-ktszz ves idtartamokat hatrozott meg, s gy a kvetkez, szles krben elfogadott sorrendet lltotta fel:

Rigvda: kb. Kr. e. 1200
Yajurvda, Smavda, Atharvavda kb. Kr. e. 1000
brhmank kb. Kr. e. 800
ranyakk, upanisadok kb. Kr. e. 600.

Maga Max Mller is elismerte, hogy a vdikus kronolgia pusztn feltevseken alapul, s nem sokkal halla eltt Az indiai filozfia hat rendszere cmmel kiadott utols mvben kijelentette: "Brmi legyen is a vdikus himnuszok keletkezsi dtuma, akr Kr. e. 1500, akr Kr. e. 15000, mindenkppen rangos helyet rdemelnek a vilgirodalomban" (35. o.). De mr Max Mller korban is akadtak olyan nyugati s indiai tudsok, pldul Moriz Winternitz s Bal Gangadhar Tilak, akik nem rtettek egyet ezzel a kronolgival, s a Rigvda keletkezst sokkal korbbra helyeztk.

Az indiai tudsok ekzben mindvgig rmutattak, hogy a Vdban sehol nincs hivatkozs Indin kvlrl jv bevndorlsra, hogy a Rigvdban szerepl sszes fldrajzi jellemz szaknyugat-Indira illik, s hogy semmilyen rgszeti bizonytk nem tmasztja al az rja bevndorls-elmletet. Msfell viszont a vdikus mvekben tallhatk olyan, klnbz csillagllsokra vonatkoz utalsok, melyeknek idkerete kiszmolhat. A Rigvda egyik megfigyelse alapjn kapott Kr. e. 4500-s, illetve a Satapatha-brhmanban szerepl Kr. e. 3200-es dtum azonban tlsgosan korainak tnt ahhoz, hogy elfogadhat legyen, klnsen, ha valaki azt felttelezi - ahogy azt sok 19. szzadi tuds tette -, hogy a vilg mindssze hatezer ves, s a vzzn ngyezertszz vvel ezeltt trtnt.

Az rja bevndorls-elmlet leleplezse: az j idrend

A mai indiai tudsok, akiket bevallottan nem csak tudomnyos rdekek mozgatnak, hevesen cfoljk a "gyarmatostk s hittrtk rja bevndorls-elmlett". Ltrehozit azzal vdoljk - nem ok nlkl -, hogy Indinak a nyugat ltal a modern korban vgbevitt gyarmati leigzst, illetve annak cljt s folyamatt, belevettettk az indiai civilizci kezdeteibe: ahogy az eurpaiak egy felttelezett magasabb rend civilizci s magasztosabb valls birtokosaiknt rkeztek Indiba, gy az eredeti rjkrl is feltteleztk, hogy leigztak egy orszgot, amellyel elfogadtattk kultrjukat s vallsukat.

Egy kzelmltban megjelent jelents munka(6) tizenht rvet sorakoztat fel amellett, hogy mirt nem trtnhetett meg soha az rja invzi. rdemes ket rviden sszefoglalni s elemezni:

1. Az rja bevndorls modellje fknt bizonytatlan (s helytelen) nyelvszeti feltevseken alapszik. A nyelvek sokkal lassabban fejldnek, mint ahogy azt a 19. szzadi tudsok feltteleztk. Renfrew szerint az indoeurpai nyelvet beszlk mr Kr. e. 7000 ta lhettek Anatliban.

2. Az a felttelezs, mely szerint az rja npek a Kr. e. msodik vezredben tmegesen elvndoroltak volna, elszr Nyugat-zsiba, majd szak-Indiba (Kr. e. 1500-ra), nem tarthat annak a tnynek az ismeretben, hogy a hettitk mr Kr. e. 2200-ra Anatliban voltak, s a kasszitknak s a mitanniaiaknak mr Kr. e. 1600-ra voltak kirlyaik s dinasztiik.

3. India si rsaiban nem tallunk nagyarny npvndorlsra vonatkoz feljegyzst - sem a Vdkban, sem a buddhista vagy a dzsaina rsokban, sem a tamil irodalomban. A Rigvdban lert llat- s nvnyvilg, valamint a domborzat s az ghajlat szak-Indira jellemz.

4. Szembetl kulturlis folytonossg figyelhet meg az Indus-Sarasvat civilizci rgszeti leletei s a ksbbi indiai trsadalom s kultra kztt: folytonossg a vallsi eszmket, a mvszeteket, a mestersgeket, az ptszetet, a slyok s mrtkek rendszert illeten.

5. Mehrgarh rgszeti leletei (rz, szarvasmarha, rpa) a vdikus indiaiakhoz hasonl kultrt tkrznek. A korbbi rtelmezsekkel ellenttben a Rigvda nem nomd, hanem vrosi kultrt mutat be (a purusa a pur vasa = "vrospt" kifejezsbl szrmazik).

6. Az rja bevndorls elmlete azon az elfeltevsen alapult, hogy egy lovakkal s harci szekerekkel rendelkez nomd np legyz egy vrosi civilizcit, amely nem ismeri a lovat, s hogy lovakrl szl lersok csak a Kr. e. msodik vezred kzeptl fordulnak el. Azta azonban tbb lcsont-lelet is elkerlt a harappai s a pre-harappai lelhelyeken; Indiban, skkori barlangokban lrajzokat talltak; Ukrajnban lovasokat brzol rajzokra bukkantak, melyeket kb. Kr. e. 4300-ra datltak. A l vonta harci szekerek nem nomd psztorokra, hanem a vrosi civilizcira jellemzek.

7. Az indusvlgyi civilizci vrosaiban tallt csontvzleletek faji vltozatossga ugyanolyan, mint a mai Indi; nincs bizonytk j faj bejvetelre.

8. A Rigvda egy szak-indiai folyrendszerrl r, mely a Sarasvat foly esetben Kr. e. 1900 elttrl, a Drisadvat foly esetben pedig Kr. e. 2600 elttrl datldik. A vdikus irodalombl kirajzoldik egy npvndorls a Sarasvattl (Rigvda) a Gangeszig (brhmank s purnk), amit szintn rgszeti leletek bizonytanak.

9. A Rigvda csillagszati hivatkozsai a krlbell Kr. e. 2500-bl val Fiastyk-Krittik (Bika) naptron alapszanak, amikor a vdikus csillagszat s matematika igen fejlett tudomnyok voltak (ez ismt nem a nomd npekre jellemz).

10. Az indusvlgyi vrosokat nem tmadk romboltk le: lakik a terlet elsivatagosodsa miatt hagytk el ket. Strabo (Geography XV.1.19) arrl szmol be, hogy Arisztobulosz falvak s vrosok ezreit ltta elnptelenedni az Indus folysnak megvltozsa kvetkeztben.
11. A Rigvdban lert csatk nem megszllk s slakosok, hanem ugyanazon kultrhoz tartoz npek kztt zajlottak.

12. A dvraki satsok egy Mohenjodarnl nagyobb lelhely felfedezshez vezettek, melyet Kr. e. 1500 krlire datltak. ptszeti rendszerek, vashasznlat s olyan rs jellemzi, mely flton ll a harappai s a brhm kztt. Dvrakt ltalban Krisna alakjval s a vdikus idszak vgvel hozzk kapcsolatba.

13. Folytonossg van a klnfle rsok - harappai, brhm, dvangar - morfolgija kztt.

14. A Vdkban szerepl ayas sz, amit korbban vasnak fordtottak, feltehetleg vrsrezet vagy bronzot jelent. Indiban (Kasmrban s Dvrakban) talltak Kr. e. 1500-nl korbbrl szrmaz vasat.

15. A purnk dinasztianvsorai, melyekben egyetlen vdikus uralkodcsaldot tekintve is tbb mint szzhsz kirly neve szerepel, jl beleillik az "j idrendbe".

16. Maga a Rigvda is egy igen fejlett s kifinomult, hossz fejlds eredmnyeknt ltrejtt kultrrl tanskodik, "egy olyan civilizcirl, amit biztos, hogy nem lehetett lhton behozni Indiba" (160).

17. A Gangesztl nyugatra fekv sksgok kb. Kr. e. 1100-bl szrmaz festett szrke kermia kultrjrl megllaptottk, hogy kapcsoldik a (korbbi) fekete s vrs kermia kultrhoz stb.

Vizsgljunk meg nhnyat a fenti rvek kzl rszletesebben is. Ahogy arra gyakran rmutatnak, a Vdban semmilyen vndorlsra nincs utals azzal a nppel kapcsolatban, amely a Vdt sajt szent hagyomnynak tekintette. Valban furcsa lenne, ha a vdikus indiaiak emlkezetbl minden nyoma kitrldtt volna egy ilyen nagy jelentsg esemnynek, amely a feltevsek szerint viszonylag nem is olyan rgen zajlott le - nem annyira rgen pldul, mint brahm npnek vndorlsa, amelyet a Biblia rszletesen ler, s amelyre gyakran utal is. Tovbb, ahogy azt jabban mholdfelvtelek s geolgiai vizsglatok is bizonytottk, a Sarasvat, a Rigvda kornak emberei ltal ismert leghatalmasabb foly, amelynek partjn szmos jelents teleplst ltrehoztak, Kr. e. 1900-ra - ngy vszzaddal az rjk felttelezett indiai betrse eltt - teljesen kiszradt. Nem tl meggyz amellett rvelni, hogy az rja falvakat egy kiszradt folymeder mentn hoztk volna ltre.

Amikor a 20. szzad elejn az gynevezett indusvlgyi civilizci romjainak els maradvnyai napvilgra kerltek, az rja bevndorls elmletnek kpviseli azt hittk, megtalltk a hinyz rgszeti bizonytkot: itt voltak a "hatalmas erdtmnyek" s a "nagy vrosok", amelyeket a Rigvda harcias Indrja lltlag meghdtott s lerombolt. Aztn kiderlt, hogy senki nem rombolta le ezeket a vrosokat, semmilyen, hdt hbort altmaszt bizonytk nem kerlt el: radsok s aszlyok tettk lehetetlenn nagy szm npessg fennmaradst a terleten, s Mohenjo Daro, Harappa s a tbbi telepls laki vendgszeretbb vidkekre vndoroltak. A jelenleg is foly rgszeti kutatsok nemcsak hogy kiterjesztettk az indusvlgyi civilizci terlett, hanem arra is rmutattak, hogy annak ksi szakaszai tmenetet jelentettek az Indus s a Gangesz vidknek kultri kztt. A rgsz-geogrfusok megllaptottk, hogy egy kt-hromszz vig tart aszly kb. Kr. e. 2300 s 2000 kztt egy igen szles fldsvot elnptelentett, mely Anatlitl Mezopotmin t szak-Indiig hzdott.

Az ilyenfajta bizonytkok s a vdikus szvegbl levonhat kvetkeztetsek alapjn a hinduizmus eredetnek j trtnete rajzoldik ki, mely a hinduk ntudatossgt tkrzi, s amely megksrli a "gyarmatost-hittrt rja bevndorls-elmletet" egy "India, a civilizci blcsje" ltomssal helyettesteni. Ez az j elmlet az indusvlgyi civilizcit ks vdikus jelensgnek tekinti, s a (bels-indiai) vdikus kor kezdett tbb vezreddel visszatolja. Az egyik ok, ami miatt az indusvlgyi civilizci "vdikusnak" tekinthet, a vrostervezsi s ptszeti bizonytkok meglte, ami meglehetsen fejlett algebrai geometrit felttelez - olyat, amilyenrl a vdikus Sulva-strkban olvashatunk. Az elismert matematikatrtnsz, A. Seidenberg, miutn tanulmnyozta az egyiptomi piramisok s a mezopotmiai erdk ptsnl alkalmazott geometrit, arra a kvetkeztetsre jutott, hogy ezek egy tvett geometrit tkrznek, mgpedig a vdikus Sulva-strkbl tvett geometrit. Ha ez gy van, akkor a tuds ("vda"), amelyen Harappa s Mohenjo Daro ptszeti szerkezete alapszik, nem lehet ksbbi, mint a civilizci maga.(7)

Mg a Rigvdt mindig is India legsibb irodalmi dokumentumnak tartottk, mely a szanszkrit legrgebbi formjt rzi, az indiaiak nem ezt, hanem az itihskat s a purnkat tekintettk strtnetk forrsnak. Ezek a mvek a Vdkhoz kpest egy ksbbi nyelvllapotot tkrznek, s vgs vltozatuk ltrejttnek idpontja is sokkal ksbbre tehet, mint a vdikus knon rgztse. Ugyanakkor azonban rszletes ismereteket tartalmaznak olyan rgmlt esemnyekrl s szemlyisgekrl, amelyek s akik az indiai trtnelem rszt kpezik. Az kori szerzk, kztk Hrodotosz, a grg trtnetrs atyja, nem vlasztottk kln a trtnetet a trtnelemtl, s forrsaikat sem krdjeleztk meg. Ehelyett inkbb egyms mell lltottk a klnfle beszmolkat, anlkl, hogy kritikai szempontbl fellbrltk vagy megszrtk volna ket. Az itihskat s a purnkat teht nem olvashatjuk gy, mintha az indiai trtnelemrl szl modern tanknyvek megfeleli lennnek. Inkbb trtnetfzrek ezek, amelyekben az informci az interpretcival, a tny a kitallttal keveredik. Az indiaiak azonban mindig is komolyan vettk a bennk tallhat csaldfkat, s felttelezhet, hogy a purnikus dinasztia-listk, az upanisadokban szerepl parampar-nvsorokhoz hasonlan, valdi uralkodk neveit kzlik, a tnyleges sorrendben. E feltevsek alapjn ksrletkppen a Kr. e. 4500 krli idkre tehetjk az indiai trtnelem kezdett.

India strtnetnek fellvizsglatban kulcsmozzanat volt Mehrgahr, a Hindukush vidk teleplsnek nemrgiben trtnt felfedezse, amely krlbell Kr. e. 7000-tl tbb ezer ven t folyamatosan lakott volt. Ez a felfedezs tbb ezer vvel az elg jl datlhat indusvlgyi civilizci elttre tolta ki az indiai trtnelem kezdeteit.(8)

j kronolgik

A jelenleg ismert rgszeti leletek alapjn James G. Schaffer amerikai antropolgus a korai indiai civilizci esetben a kvetkez kronolgit llaptotta meg:
1. A korai lelemtermels idszaka (kb. Kr. e. 6500-5000): nincs fazekassg.
2. A terleti szervezds idszaka (Kr. e. 5000-2600): egymstl jl elklnthet rginknti stlusok (agyageszkzk, egyb trgyak).
3. Az integrci idszaka (Kr. e. 2600-1900): kulturlis egysgessg; kialakulnak a vrosi kzpontok (Mohenjo Daro, Harappa).
4. A helyhez ktds idszaka (Kr. e. 1900-1300): az integrci kornak minti a regionlis kermiastlusokkal keverednek.

S. P. Gupta indiai rgsz az albbi kulturlis idsort javasolta:
1. Prekeramikus neolitikum (Kr. e. 8000-6000)
2. Keramikus neolitikum (6000-5000)
3. Krzkor (Kr.e. 5000-3000)
4. Korai bronzkor (Kr.e. 3000-1900)
5. Ks bronzkor (Kr.e. 1900-1200)
6. Korai vaskor (Kr.e. 1200-800)
7. Ks vaskultrk

E szakemberek szerint nincs trs a Kr. e. 8000 utni kulturlis fejldsben, s nincs szmottev vltozsra utal jel sem, amint az egy kls betrs esetn elvrhat lenne.

Az si India sokkal rszletesebb "j idrendje", melyben a Vdkban s a purnkban emltett kirlyok s nptrzsek nevei is szerepelnek, Rajaram(9) szerint a kvetkezkppen fest:

- Kr. e. 4500: Mandhatri gyzelme a Drohyuk felett, amire a purnkban trtnik utals.
- Kr. e. 4000: Rigvda (kivve az 1. s a 10. knyvet).
- Kr. e. 3700: a tz kirly csatja (amire a Rigvda hivatkozik).
A purnikus dinasztia-listk kezdete: Agastya, a vdikus valls hrnke a dravida orszgokban. ccse, Vasistha, vdikus mvek szerzje. Rma s a Rmyana.
- Kr. e. 3600: Yajur-, Sma-, Atharvavda: a vdikus knon elnyeri vgs formjt.
- Kr. e. 3100: Krisna s Vysa kora. A Mahbhrata hborja. A korai Mahbhrata.
- Kr. e. 3000: Satapatha-brhmana, Sulva-strk, Yjnyavalkya-stra, Pnin, az Astadhyay szerzje, Yska, a Nirukta szerzje.
- Kr. e. 2900: az si egyiptomi civilizci kialakulsa, Mezopotmia s az Indus-Sarasvat vidknek kultrja.
- Kr. e. 2200: a hatalmas aszly kezdete: Harappa hanyatlsa.
- Kr. e. 2000: a vdikus kor vge.
- Kr. e. 1900: a Sarasvat teljesen kiszrad: Harappa vge.

A Rigvdban, a Satapatha-brhmanban s ms szvegekben tallunk olyan, napfogyatkozsokra s az vszakok kezdetnek csillagszati jeleire val utalsokat, melyek alapjn kiszmthat e mvek ltrejttnek idpontja. A szakemberek biztostanak rla, hogy e dtumok meghamistsa a szmtgpek kora eltt nem lett volna lehetsges.

Rgi kontra j - vagy termszettudsok kontra filolgusok?

Jelenleg India si trtnelmnek kt, merben klnbz vltozatval llunk szemben, kt gykeresen eltr idrenddel, melyeket mindkt oldalrl temrdek vita ksr. Azok, akik az rja bevndorls-elmletet s az ehhez kapcsold kronolgit vdik, azzal vdoljk az "j kronolgia" kpviselit, hogy amit mvelnek, nem ms, mint hindu sovinizmus. Az utbbiak azzal gyanstjk az elbbieket, hogy "gyarmatost-hittrt" eltleteket ddelgetnek, s megtagadjk az shonos indiaiaktl az eredetisget. A vita j elemmel sznesedett: a tudomnyos vizsgldssal. Mg a rgebbi elmlet kizrlag filolgiai rveken alapult, az j elmlet csillagszati, geolgiai, matematikai s rgszeti bizonytkokat egyarnt tartalmaz. Egszben vve gy tnik, az utbbi biztosabb alapokon nyugszik. Nem csak azrt, mert a filolgiai rvek kezdettl fogva mersz felttelezseken s tallgatsokon alapultak, hanem azrt is, mert a klnbz kultrk, legyen sz akr si, akr modern civilizcikrl, nem csak irodalombl llnak. Ezen kvl a pusztn filolgiailag felkszlt tudsok - nevezetesen a grammatikusok - nem kpesek rtelmezni az ltaluk tanulmnyozott szvegek szaknyelvt s a bennk foglalt termszettudomnyos informcit.

Vegyk pldul a mai termszettudomnyos irodalmat. Hemzseg a grg s latin szakkifejezsektl, a grg s hber betkbl ll kpletektl. Ha a klasszikus nyelveket tud blcsszeknek ilyen mveket kellene olvasniuk, lehet, hogy kpesek lennnek megalkotni a szakkifejezsek tbb-kevsb elfogadhat mai angol fordtst, de aligha rtenk meg a nagy rszt annak, amit olvastak, s egszen biztosan nem tudnk kiszrni azt az informcit, amit e mvek szerzi az adott szakterleten jrtas olvasknak kvntak tadni. A helyzet nem igazn klnbzik az si indiai szvegek vonatkozsban sem. Az, hogy egyes kivl tudsok (pldul Geldner, aki Rigvda-fordtsban, melyet messze a legjobbnak tekintenek, a szveg szmos rszrl kijelenti, hogy "homlyosabb, mint a leghomlyosabb jslat", vagy Gonda, aki a Rigvdt alapveten lefordthatatlannak tekinti) beismerik, hogy szmos szveget kptelenek megrteni - s a legtbbjk nem is hajland tllpni e szvegek nyelvtani vagy etimolgiai elemzsn -, mlyebb problmt jelez. A rgiek nem csak kltk s irodalmrok voltak. Nekik is megvolt a maguk tudomnya s technikai tudsa, megvoltak a maguk titkai s meggyzdsei, melyek egyltaln nem olyan magtl rtetdek azok szmra, akik nem ismerik a vilgukat. Tapasztalhat nmi elrelps a ksbbi orvosi s csillagszati irodalom megfejtse tern, valamint az ptszeti s mvszeti trgy anyagok olvassban. A legrgebbi vdikus irodalom technikai jelleg informcitartalma azonban mindmig rejtly elttnk.

Kd lenne a Rigvda?

Subhash Kak informatikus-indolgus gy vli, sikerlt megfejtenie a "vdikus kdot", ami lehetv teszi szmra, hogy a Rigvda szerkezetbl, illetve szavaibl s mondataibl kinyerje azt a tetemes csillagszati informcit, amit a m szerzi feltehetleg belerejtettek.(10) Egy effle kdolt termszettudomnyos tuds megltnek felttelezse rthetv tenn, hogy a rgiek mirt ragaszkodtak ennyire a szveg minden egyes betjnek megrzshez, pontosan abban a sorrendben, ahogy az eredeti szerz lerta ket. Az ember sokkal tbb szabadsgot engedhet meg magnak mondjuk egy trtnet vagy akr egy vers esetben is: megvltoztathat egyes szavakat, felcserlheti a sorokat, magyarzattal egsztheti ki, vagy ha szksges, akr le is rvidtheti a szveget, anlkl, hogy a szerz eredeti szndka s mondanivalja csorbt szenvedne. Ezzel szemben azonban egy tudomnyos kpletet pontosan ugyangy kell megjegyeznnk s visszaadnunk, ahogy azt a tudsok lertk, klnben egyltaln nem lesz rtelme. A tudomnyos vilgnak mdjban ll, hogy fizikai egysgek vagy folyamatok jellsre bizonyos betket nknyesen kivlasszon, de ha egyszer jvhagyta hasznlatukat, az eredmnyes s rtelmes kommunikci rdekben mindenkinek al kell vetnie magt a konvencinak.

Mg az si indiai irodalom laikus olvasjnak is feltnik, hogy a rgiek mekkora energit fordtottak arra, hogy sszekapcsoljk a makrokozmoszt a mikrokozmosszal, a csillagszati folyamatokat a fiziolgiai folyamatokkal, hogy sszefggst teremtsenek a lnyek klnbz kategrii kztt, s hogy rendszerezzk, osztlyozzk a vilgegyetemet. A vdikus ldozatokat - melyek a vdikus kultra kzponti tevkenysgt kpeztk - pontosan megptett, mrtanilag megszerkesztett oltrokon ajnlottk fel, s csillagszatilag pontosan meghatrozott idben mutattk be. Hiheten hangzik, hogy sszefggs lehet az egyes oltrok esetben elrt tglk szma s a csillagok kztt megfigyelt tvolsg kztt, amelyeknek a mozgsa hatrozta meg a felajnls elvgzsnek idpontjt. Ezzel kapcsolatban Subhash Kak szmos lenygz rszletet tr elnk a vdikus oltr csillagszati vonatkozsairl rott tanulmnyktetben. Vlemnye szerint a vdikus indiaiak kiterjedt asztronmiai tudssal rendelkeztek, amelyet belekdoltak a Rigvda szvegbe, de ez a kd ksbb elveszett, s gy a vdikus hagyomny megszakadt.(11)

India - a (vilg-) civilizci blcsje?

A Rigvda korbbra (Kr. e. 4000 krnykre val) datlsa, illetve azon rv alapjn, hogy a vdikus csillagszat s mrtan rgebbi, mint a tbbi ismert kori civilizci hasonl tudomnyai, nhny tuds, tbbek kzt N. S. Rajaram, George Feuerstein, Subhash Kak s David Frawley azzal a mersz felttelezssel lltak el, hogy India volt a "civilizci blcsje". A nemrgiben felfedezett korai eurpai civilizcit (amely tbb mint ezer vvel korbbi az kori Sumrinl s Egyiptomnl) azokkal a npekkel hozzk sszefggsbe, amelyek nszntukbl vagy kls krlmnyek hatsra tbb hullmban kivndoroltak szak-Indibl. A ksbbi - ghajlatvltozs vagy hadiesemnyek okozta - kivndorlsok eredmnyekpp jutottak a hettitk Nyugat-zsiba, az irniak Afganisztnba s Irnba, klnbz egyb npcsoportok pedig Eurzsia ms rszeire. Egy effajta forgatknyv a vilg strtnetnek teljes jrarst tenn szksgess - klnsen, ha figyelembe vesszk azt a - nhny lelettel is altmasztott - kijelentst, hogy a vdikus indiaiak mr idszmtsunk eltt tbb mint kt s flezer vvel kereskedelmi kapcsolatban lltak Kzp-Amerikval s Kelet-Afrikval. Nem csoda, hogy az "j kronolgia" nemcsak tudomnyos vitt kavar, hanem az rzelmeket is felborzolja. Teljes bizonytshoz sokkal tbb megfellebbezhetetlen bizonytkra van szksg, s elfordulhat, hogy sok kijelentst vissza kell majd vonni. Ktsgtelen azonban, hogy a "rgi kronolgia" megrendlt, s hogy sok meglepets vrja mg nemcsak az kori India, hanem az kori vilg tanulmnyozit is.

A voltakppeni krdsek

Az kori India trtnelmnek fellvizsglata vlaszt ad tbb klnll, de egymssal sszefgg krdsre, melyeket gyakran sszekevernek.
1. A legfontosabb krds (legalbbis, ami az rzelmeket illeti) a kvetkez: hol volt a vdikus civilizci eredeti otthona, azaz hol keletkezett a (Rig-)vda? Az indiaiak vlasza erre a krdsre mindig is az volt, hogy "Indiban", vagy mg pontosabban, "a Pandzsbban". Az eurpai "gyarmatost-hittrt" felttelezs ezzel szemben az, hogy "Indin kvl".

2. A kvetkez krds, ami sokszor nem is fogalmazdik meg nyltan, gy hangzik: honnan szrmazik az "rjknak" nevezett pre-vdikus np? Ez nem annyira a trtnszek, mint inkbb a rgsz-antropolgusok szmra rdekes problma. India faji trtnelmt sok terletrl rtk hatsok.

3. Egy ehhez kapcsold, de kln krds a "civilizci blcsjt" rinti, mely cmre tbb si kultra is ignyt tart: Sumria, Egyiptom, India (lehet, hogy Kna is megemlthet, amely sokig az egyetlen civilizlt orszgnak tekintette magt). Attl fggen, hogy milyen vlaszt kapunk, a npessg/civilizci elterjedsnek f irnya vagy nyugat-keleti, vagy kelet-nyugati. A hres lux ex oriente kifejezst gyakran hasznltk az si vilg kultrjnak terjedsvel kapcsolatban. India olyan messze van, amennyire a "Kelet" csak lehet.

4. Meglehetsen furcsa, hogy az "rja bevndorls-elmlet" szszli, akiknek sem rgszeti, sem irodalmi dokumentumok nem llnak rendelkezskre feltevsk igazolshoz, rszletes bizonytkokat kvetelnek a bevndorlst tagadktl, ugyanakkor nem hajlandk helyt adni a rendelkezsre ll bizonytkoknak. Ugyangy arra is feljogostva rzik magukat, hogy "mitolginak" nyilvntsanak mindent, amit a forrsok (a Rigvda, a purnk) lltanak, ha az nem vg egybe a vdikus Indirl elzetesen kialaktott nzeteikkel.

Nhny kvetkeztets
Ha nekem kellene megtlnem, mennyire nyomsak azok az rvek, amelyek az kori India trtnelmnek fellvizsglata mellett szlnak, mgpedig abba az irnyba, hogy esetleg India volt a "civilizci blcsje", az els helyre Seidenbergnek a Sulva-stra geometrijra vonatkoz felfedezseit sorolnm (mely geometrit az indusvlgyi civilizci hasznlt, a babiloni s az egyiptomi pedig tvett). A kvetkez a vdikus s poszt-vdikus szvegek csillagszati adatainak rgszeti-csillagszati meghatrozsa lenne. A harmadik helyre a Sarasvat kiszradsnak idpontjt meghatroz mholdfelvtelt, valamint az Anatlitl Mezopotmin t szak-Indiig hzd vezet tbb vszzadig tart aszlynak rgszeti-geogrfiai bizonytkt tennm. A geolgiai kutats jelents tektonikai vltozsokat trt fel Pandzsbban s a Himalja elhegysgeinl. Egy ponton az egyik szakasz az elmlt ktezer vben mintegy hatvan mtert emelkedett.

A "Vasistha fejnek" nevezett bronzfejre Delhi kzelben bukkantak, amit radiokarbon meghatrozssal Kr. e. 3700 krlre datltak - Hicks s Anderson szerint ekkortjt zajlott le a tz kirly csatja (a Rigvda megemlti, hogy Vasistha Sudsa kirly tancsadja volt). Az indusvlgyi civilizci "vdikus" volta mellett szl tovbb az is, hogy szmos lelhelyen talltak (vdikus) oltrokat. Az is meglehetsen fontos, hogy az si indiai irodalomban - a Vdkban, a brhmankban, az eposzokban s a purnkban - sehol nem szerepel semmilyen, Indin kvlrl jv bevndorlsra utal emlk. Ha elfogadjuk, hogy a vdikus samhitk szertartsknyvek s nem trtnelmi feljegyzsek voltak, India strtnetnek fellvizsglatban inkbb az itihsk s a purnk tanulmnyozsa hozhat elrelpst, nem pedig a Rigvda elemzse (ahogy Izrael strtnett sem lehetne rekonstrulni pusztn a zsoltrok alapjn, mellzve a Genezist s a Kirlyokat, vagy az eurpai trtnelmet sem, a legkorbbi Rituale Romanum alapjn).

Zrsz

A mai hinduizmus nem egyszeren a Vdk vallsbl s kultrjbl, hanem szmos klnll elem szintzise rvn alakult ki. Ktsgtelenl ltezik azonban egyfajta vdikus alap, ami egyrtelmen megjelenik a hindu trsadalom kasztokra tagoldsban, a rtusokban, amelyekben mg manapsg is majdnem minden hindu rszesl (ezek kzl a legfontosabbak az avats, a hzassg s a halotti szertarts), a ritulis tisztasgrl s tiszttalansgrl alkotott hagyomnyos elkpzelsben s a Vdval szemben mindmig fennmaradt tiszteletben. A hindu vallsnak s vallsi gyakorlatnak szmos olyan terlete van, amelyhez a Vda egyltaln nem, vagy csak kevs tmpontot nyjt: templompts, szoborimdat, zarndoklatok, a Vdkban nem emltett istenekhez s istennkhz szl imk, az olyan tanok, mint a llekvndorls, a szmtalan mennyet s poklot megjelent vilgbrzolsok, s mg sok minden, ami nem-vdikus bennszltt kultrkbl val tvtelnek tnik. Trtnelmi fejlds ment vgbe, ami szmos blcseleti iskola, felekezet s kzssg kialakulshoz vezetett, melyek mindegyiknek megvan a maga szentrsa, vilgrtelmezse, szoksrendszere, hite.

Vdikus eredett kivve, a hinduizmus sohasem volt egysges, sem irnytst, sem hittteleit, sem gyakorlatt tekintve. Nincs ltalnosan elfogadott tekintlye, nincs kizrlagos kzpontja s nincs kzs trtnelme. Az egyetlen alaptra s egyetlen szentrsra pl vallsok trtnelmtl eltren, a hinduizmus prhuzamos trtnelmek s tradcik csokra, melyek kezdettl fogva meglehetsen lazn hatroztk meg magukat, szmos szakadst s egyeslst megrtek, s ma sem rzik szksgt annak, hogy egy adott trtnelmi felfogshoz igazodva talljk meg azonossgukat. Mindamellett, hogy bizonyos kifejezseit tekintve hihetetlenl konzervatv, a hinduizmus igen nyitott arra, hogy karizmatikus szemlyisgek hatsra vltozzon s fejldjn. A hinduk egszen a korai idktl nagy interpretcis mozgstrrel rendelkeztek, s ennek megfelelen sokflekppen magyarztk hagyomnyuk szentrsait. Mivel mindig magtl rtetd mdon lttk Isten megnyilvnulst azokban a szemlyisgekben, akik nagy hatst tettek rjuk, a hinduizmuson bell szmos prhuzamos hagyomny alakult ki. Ez lehetetlenn teszi, hogy a hinduizmus fejldst egyetlen vonal mentn vgbemen folyamatknt rtelmezhessk. Trtnelmnek bemutatsa tbb meghatroz hindu hagyomny lersa lesz, amelyek nll fejldsi vonalat kvettek, s ezek a vonalak csak nagyon ritkn kerltek sszetkzsbe vagy olvadtak ssze j gakk a mg mindig virul s nvekv banyanfn, amihez a hinduizmust gyakran hasonltjk.

Klaus Klostermayer

____________________________ (1) Ez a tanulmny egy a University of London Afikai s keleti tanulmnyok iskoljn (SOAS) 1998. janur 21-n elhangzott elads nmileg tdolgozott vltozata. (2) Dubois, Abb: Hindu Manners, Customs and Ceremonies. Englist translation by Henry K. Beauchamp, Oxford, Clarendon Press, 1906 (harmadik, reprint kiads: 1959). (3) Ibid., p. 101. (4) Elsz M. Monier-Williams Szanszkrit-Angol sztrnak j kiadshoz. Oxford, Clarendon Press, 1899 (reprint: 1964), p. ix. (5) Mller, Georgina: The Life and Letters of Right Honorable Friedrich Max Mller. 2 vols., London, Longman, 1902. Vol. I, p. 346. (6) Feuerstein, G., Kak, S., Frawley, D.: In Search of the Cradle of Civilisation. Wheaton, Wuest Books, III., 1996. (7) Ld. A. Seidenberg. (8) Ld. Philip von Zabern (szerk.). (9) Ld. N. S. Rajaram. (10) Ld. az S. Kak neve alatt tallhat cmszavakat. (11) S. Kak tanulmnynak "The Astronomy of the Verdic Altars" c. tanulmnynak lnyege a szerzo The Astronomical Code of the Rigveda c. knyvben tallhat. Felhasznlt irodalom: Feuerstein, Georg, Kak, Subhash and Frawley, David: In Search of the Cradle of Civiliztaion. Quest Books, Wheaton, 1995. Frawley, David: The Myth of the Aryan Invasion of India. New Delhi, Voice of India, 1994. Frawley, David: Gods, Sages and Kings: Vedic Secrets of Ancient Civilization. Passage Press, Salt Lake City, Utah, 1991. Hinduism Today. November, 1991 (International Edition): "Invasion or Indigenious?" p. 13. HIND.TXT;1. (Internet) communication of 9, April 1996: "A History of India and Hindu Dharma" (Hinduism Today). Kak, Subhash: The Astronomical Code of the Rigvda. New Delhi, Aditya Prakashan, 1994. Kak, Subhash: "Archeoastronomy and Literature" In: Current Science. Vol. 73, No. 7 (October 10, 1997): Historical Notes, pp. 624-7. Mller, Georgina: The Life and Letters of Right Honorable Friedrich Max Mller. 2 vols., London, Longman, 1902. Rajaram, Navaratha S.: "The Puzzle of Origins: New Researches in History of Mathematics and Ancient Ecology" In: MANTHAN, Oct. 1994-March 1995, pp. 105-171. Rajaram, N. S. and Frawley, David: Vedic Aryans and the Origins of Civilization. New Delhi, Voice of India, 1997. Seidenberg, A.: "The Geometry of the Vedic Rituals" In: Agni: The Vedic Ritual of the Fire Altar.Vol. II, ed. By Frits Staal, Berkeley, Asian Humanities Press, 1983, pp. 95-126. Seidenberg, A.: "The Origin of Mathematics" In: Archive for History of Exact Sciences. Vol. 19, No. 4 (1978). Pp. 301-42.
 
Men
 
Bemutatkozs
India vltozatossgval, kiszmthatatlansgval, szpsgvel elbvli az ide rkezket, de az eurpai letritmushoz szokott turistkat ugyanez a kiszmthatatlansg, vagy nem ilyen szpen fogalmazva: a kosz el is rettentheti. Krnyezet, ghajlat: India egy risi, hromszg alak orszg, a Himalja vonulataitl az India cenig nylik. Pakisztnnal, Knval, Nepllal, Butnnal, Bangladessel, Myanmarral s Sri Lankval hatros. A vilg hetedik legnagyobb s a msodik legnpesebb orszga. szakon a Himalja vonulatai hzdnak, majd dl fel haladva, a Gangesz sksgra rnk. Tovbbhaladva dl fel a Dekkn-fennsk kvetkezik s gy rnk az Indiai cenhoz. India lvilgt az egyre nvekv npessg s a brit gyarmatostk vadszszenvedlye ersen megtizedelte. Ma az orszgnak mindssze 10%-t bortja erd, s mindssze 4%-a nemzeti park. Az egykor oly elterjedt tigriseket, leoprdokat, prducokat, elefntokat, makkkat s a kirlykobrkat mr csak ezeken a helyeken lehet fellelni. ghajlata risi eltrseket mutat. Alapjaiban Indinak hrom vszaka van, a forr, a nedves s a hvs. A monszunes jnius elejn kezddik az orszg dli terletein s egy hnapon bell az egsz orszgra tterjed, s oktber krl r vget. Radzsasztnban szinte soha nem esik az es, ugyanakkor Asszam a Fld legcsapadkosabb helye. A Himaljban hegyvidki ghajlat uralkodik.
 
Ltogatk
Induls: 2005-03-17
 
Id van
 
Levelezs
Felhasznlnv:
Jelsz:
  SgSg

j postafik regisztrcija
 
LTNIVALK
Ha Delhibe rkeznk, knnyen esznkbe juthat, hogy mirt is jttnk ebbe az orszgba. risi szemthegyek, tmeg, hangzavar s furcsa illat fogad bennnket. Ha mgsem fordulunk sarkon, s jobban elmerlnk a vrosban, csodlatos ptszeti emlkeket, a vilg egyik legnagyobb bazrjt s remek teleket fedezhetnk itt fel. A fvros remek kiindulpontot nyjt az agrai s a jaipuri kirndulsokhoz. Egyszval, fogjuk be az orrunkat s lvezzk a nyzsgst! Mumbai, rgi nevn Bombay, az orszg legforgalmasabb vrosa, a hres indiai moziipar kzpontja. Hres a Chowpatty strand s zsia legnagyobb vrslmps negyede. Kalkutta az orszg politikai, mvszeti s oktatsi kzpontja. A vros tdeje a Maidan Park, a helyiek ide jrnak krikett- s focimeccsekre, jgzni s politikai nagygylsekre is. A parkban tallhat az risi fehr mrvny Viktria Emlkm. Szintn rdemes megtekinteni az Indiai Mzeumot, az orszg legnagyobb s legrtkesebb mzeumt, a Botanikus Kertet s Howrah hidat, a vilg legforgalmasabb hdjt. Agra a hres Taj Mahal vrosa. India turisztikai jelkpe a valaha a szerelem oltrn emelt legklnsebb plet, a Taj Mahal. A Mauzleumot Jahan sah emelte msodik felesge halla utn. Szintn ebben a vrosban tallhat a vrs homokkbl plt Agra Erd, melynek fala monumentlis, a falon bell pedig csodaszp mecseteket, kerteket, termeket tallhatunk. Sajnos nem minden rsze ltogathat. Varanasi 2000 ve India vallsi kzpontja. A szent foly, a Gangesz partjn plt zarndokhely a tudomny fellegvra is. A vrosban tbb mint 100 krematrium mkdik, ezek kzl a Manikarnika Ghat a hindu emberek szmra a legszentebb. Minden indiai embernek az a vgya, hogy testt itt hamvasszk el. A nyilvnos hamvasztsokat a turistk is megnzhetik, de azrt a videokamerkat ilyenkor hagyjuk otthon! Shimla vrosa a gyarmati idkben a brit hdtk kedvelt pihenhelye volt. A 2100 mter magasan fekv vroson megltszik emiatt az angol zlsvilg, a katolikus templom, a Gorton Kastly vagy a Vice Royal Lodge angol stlusban plt. Kufri sterepe csak 15 km-re fekszik innen. Jaipur a hres rzsaszn vrosnegyedrl hres, melyet rgi pletei s a vrosfal furcsa szne miatt neveznek gy. Azrt festettk be, hogy jelezzk a vros britekhez fzd lojalitst Alfrd herceg ltogatsakor 1853-ban. A telepls trtnelmi emlkei is ebben a vrosrszben vannak. Ezek kzl kiemelkedik a Johari bazr, a vilg egyik legnagyobb kszerpiaca. A vrosra remek kilts nylik a Hawa Mahalbl, az 1799-ben ptett palotbl. A magyarra Szelek Palotjaknt fordthat pletet azrt ptettk, hogy a kirlyi udvartarts hlgyei innen figyelhessk a vros lett. Udaipur India egyik legromantikusabb vrosa a Pichola-t partjn s szigetein fekszik. A vros nevezetessgei a Jagniwas s a Jagmandir Palota, a vrosi palota, a Jagdis templom s a Bagore ki Haveli. Kochi trtnelmi emlkeirl hres kiktvros. vrosa magn viseli a portugl, a holland s az angol ptszet jellegzetes jegyeit. Itt tallhat India legrgebbi temploma, de lthat itt 16. szzadi szid zsinagga is. rdemes elmenni egy vros krli stahajkzsra, csoportokban szkl delfineket lthatunk. A Kanha Nemzeti Park India legnagyobb nemzeti parkja, ez a dzsungel ihlette Kiplinget a Dzsungel Knyvnek megrsra. Elefnthton tigrismegfigyel kirndulsra mehetnk. Gasztronmia: A kzhiedelemmel ellenttben nem minden hindu ember vegetrinus, csak a dli rszeken s a Gujarati kzssgben lk hagyjk ki tkezskbl teljesen a hst. Hatalmas eltrsek vannak a konyhamvszetben is, attl fggen, hogy melyik orszgrszben jrunk. szakon tbb hst fogyasztanak s inkbb a kzp-zsiai zek dominlnak, annyi klnbsggel, hogy tbb fszert hasznlnak, viszont kevesebb rizst. A dli terleteken tbb rizst s kevesebb hst esznek, s az zek sokkal cspsebbek. Ebben az orszgrszben az emberek az ujjaikat hasznljk eveszkzknt, mi is egynk nyugodtan kzzel, de csak s kizrlag a jobb keznkkel.
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kikötõ felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!